Kristosofi Nro 9 / 2018

noitani kristittyjä kirkoltani evankelis ­ luterilainen protestantti. Olen amma ­ tiltani suutari ja perheolojeni puolesta kolmen lapsen isä. Tuo kaikki on totta näennäisesti, sil ­ lä se on samalla ajallista harhaa. Jos ih ­ minen todella uskoo olevansa tuota kaikkea, vaeltaa hän pimeydessä, eikä ole tietoa siitä, koska hän totuuteen he ­ rää. Ja tuossa pimeyden tilassa ollen hän puhuu: korkein ja hartain harras ­ tukseni on, että Suomen tasavallan ja sitten myös koko maailman valtiolliset ja yhteiskunnalliset olot tulisivat niin onnellisiksi ja oikeudenmukaisiksi kuin mahdollista. Tämä tapahtuu poli ­ tiikan avulla ja velvollisuuteni kansa ­ laisena on sentähden ottaa osaa poli ­ tiikkaan ja sitä kaikella mielelläni ja sielullani harrastaa. Mutta jos ihminen herää ajattele ­ maan ja tutkii itseään, täytyy hänen sa ­ noa näin: Vaikka olen suomalainen, j.n.e., olen sittenkin vain ihminen. Tie ­ dän, että on lukemattoman paljon sa ­ mankaltaisia olentoja kuin minä, vaik ­ ka vain pieni osa niistä ovat suomalai ­ sia; saksalaiset ja englantilaiset, venä ­ läiset ja ranskalaiset ovat myös ihmi ­ siä, niin, keltaiset kiinalaiset, tummat indiaanit, mustat neekerit ovat myös ihmisiä, ja kaikki yhdessä muodostam ­ me suuren veljesryhmän, jota nimite ­ tään ihmiskunnaksi, sillä kaikki poik ­ keamme ihmisinä suuresti eläimistä, kasveista ja kivistä. Ja vaikka olen kris ­ titty ja luterilainen, olen sittenkin pi ­ meässä hapuileva ihminen, joka en tie ­ dä, mitä elämä on ja mikä kuolemassa odottaa; ja vaikka monet monet miljoo ­ nat ihmisistä ovat kristityltä, on toisia miljooneja, jotka ovat muhamettilaisia, ja toisia, jotka ovat buddhalaisia tai hinduja, ja toisia, jotka ovat ” luonnon- palvelijoita ” , - ja kaikki nämä ovat yh ­ täkaikki ihmisiä, jotka eivät mitään tie ­ dä elämästä ja kuolemasta, vaan niin ­ kuin minäkin hapuilevat pimeässä. Ja vaikka minä elätän perhettäni kenkiä tekemällä ja vaikka toiset tekevät mit ­ kä mitäkin työtä, olemme kuitenkin kaikki ihmisiä, jotka emme oikeastaan tiedä, minkätähden meidän pitää pon ­ nistaa ja raataa, minkätähden syödä ja nukkua, minkätähden naida ja jatkaa sukua. Kaikki on vain näennäistä, kaikki on vain harhaa, sillä todellisuudessa olemme eläviä sieluja, jotka huudam ­ me elävää totuutta ja elävää Jumalaa. Ja jos Jumala on, täytyy hänen olla puolueeton. Hänen täytyy antaa aurin ­ konsa nousta sekä hyville että pahoil ­ le. Hän ei eroita yksilöitä joukkoihin. Hän ei sano: nyt annan suomalaisille piiskaa. Hän ei sano: nyt nostan eng ­ lantilaiset yhdessä indialaisten kanssa maailman herroiksi. Mitä hänen silmis ­ sään merkitsevät maalliset olot ja ajal ­ liset harhat? Miksi hän iloitsisi ranska ­ laisten voitoista tai saksalaisten hävi ­ östä? Miksi hän loukkaantuisi venä ­ läisten julmuuksista? Kaikki nuo ovat luonnollisia asioita, karmallisia seik ­ koja, historiallisia tapahtumia, jotka tottelevat aineellisessa maailmassa val ­ litsevia luonnonlakeja. Jos Jumala on, on hän Isä, joka huolehtii ihmisistä elä ­ vinä sieluina, katselee heitä totuuden etsijöinä, rientää heidän luokseen, kun he henkisesti heräävät. Jos Jumala on, ei hän tiedä meistä, niin kauan kuin emme häntä etsi, sillä karma pitää meistä kyllä huolen ja antaa meille elä ­ män myllyssä mitä meille tuleman pi ­ tää. Mutta jos Jumala on, on hän mei ­ dän vapahtajamme pahasta ja synnistä ja kärsimyksestä, meidän pelastajam- 258

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=