Kristosofi 10 / 2018
tä aineen, sekä tajunnan että muodon tulevan esiin ja vaihtelevan voimas saan. Kehityskokonaisuuksia Hannulan kiijassa seuraa nyt kehittyvän elämän tarkastelu kolmessa suuressa kehitysvaiheessa: 1) aurinkokunnan syn tynä 2) rodun ja sen uskonnon ja sivis tyksen syntynä 3) ihmisen syntynä. Aurinkokunnan synty on ymmärret tävästi edellytys yksityiskohtaisemman elämän syntymiselle, vaikka syntymis tä tapahtuukin limittäin ja kuin spiraa lissa edeten, kuten eri planeettojen syn tyminen ja monenlaisten luonnonvalta- kuntien kehitys maapallolla. Aurinko kunta on korkean olento- eli jumalryh- män uloin, fyysinen verho ja tämän ju- malryhmän, Logoksen, kehitys ja ilmi tulo on yhteydessä hänen valtakunnas saan kouluaan käyviin muihin olento- ryhmiin ja se kaikki on erityisellä taval la yhteydessä ihmiskuntaan. Kun joku ihminen kokee jumalaa ja löytää Kris tuksen itsessään, on se Logoksellekin uusi kokemus aineessa ihmisen tajun nassa, esittää kristosofia. Pidemmälle kehittyneet olentokunnat ovat tietoisia olemassaolostaan toisella tavalla ja toi silla tasoilla kuin ihmiskunta. Rotukokonaisuuksista puhuen J. R. Hannula tuo esiin sen seikan, että kai killa ilmennyksen tasoilla on yksittäisiä olentoja kokoava voimatekijä, johtava tajunta. Rodun kokonaisedustajia on ni mitetty Manuja Boodhisattva. Jokaisel la suurella rodulla on kaksi johtavaa edelläkulkijaa, tai kaksi yhdessä. Ihmis kunnan mukana ja ohjaajina kulkee seitsemän eli neljätoista pitkälle kehit tynyttä olentoa, joiden johdossa rodut kehittyvät. Manu on rodun muodollisen puolen kokoaja, mietiskelijä ja suunnittelija, luoja ja johtaja. Boodhisattva taas on rodun henkisen puolen kokoaja, mietis- kelij ä j a suunnittelij a, luoj a j a j ohtaj a. Tälläkin tasolla elämä siis ilmenee kuin kahdessa poolissa, jolloin Manu edustaa ainetta, Boodhisattva henkeä. J. R. Hannula kirjoittaa: Manu aivan kuin kerää itseensä kaiken muodollisen puolen ja ohjaa sen kehittymistä. Bood hisattva taas kerää tajuntaansa rodun henkisen puolen summan. Muistamme, että meidän viidennen eurooppalaisamerikkalaisen rotumme sielullishenkinen ihanne liittyy järjen heräämiseen, sen korkeampaan puo leen. Viidennen juurirodun tulisi saada järkevä, jumalallista alkuperää oleva ih misyys päivätietoisen selkeän ymmär ryksensä piiriin ja ryhtyä toteuttamaan sitä. Meidän tulisi oppia ajattelemaan ja päästää korkeampi järki vaikutta maan ja valaisemaan arkista elämääm me. Myös kuudennen suuren rodun ihanne on jo selvästi esitetty. Se on rak- kauskyvyn saattaminen eläväksi käy tännöksi. Meidän tulee oppia elämään toistemme kanssa keskinäisessä rak kaudessa. Se on buddhin ilmentämistä ja sen rakkausihanteen määrittelee Kristus. Vieläpä seitsemännenkin juu rirodun ihanne, hyvän tahdon majes teettinen voima, on avattu seurattavak si ja toteutettavaksi kristosofisessa sa nomassa. Kun korkeampi järki ja puhdistuva tunne elävät ihmisessä, Kristuksen syn tyminen dynaamiseksi vaikuttavaksi te kijäksi hänessä käy mahdolliseksi. Ih minen lähestyy todellisen jouluyön ih mettä sisäisenä kokemuksena. 302
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=