Kristosofi 10 / 2018

tä aineen, sekä tajunnan että muodon tulevan esiin ja vaihtelevan voimas ­ saan. Kehityskokonaisuuksia Hannulan kiijassa seuraa nyt kehittyvän elämän tarkastelu kolmessa suuressa kehitysvaiheessa: 1) aurinkokunnan syn ­ tynä 2) rodun ja sen uskonnon ja sivis ­ tyksen syntynä 3) ihmisen syntynä. Aurinkokunnan synty on ymmärret ­ tävästi edellytys yksityiskohtaisemman elämän syntymiselle, vaikka syntymis ­ tä tapahtuukin limittäin ja kuin spiraa ­ lissa edeten, kuten eri planeettojen syn ­ tyminen ja monenlaisten luonnonvalta- kuntien kehitys maapallolla. Aurinko ­ kunta on korkean olento- eli jumalryh- män uloin, fyysinen verho ja tämän ju- malryhmän, Logoksen, kehitys ja ilmi ­ tulo on yhteydessä hänen valtakunnas ­ saan kouluaan käyviin muihin olento- ryhmiin ja se kaikki on erityisellä taval ­ la yhteydessä ihmiskuntaan. Kun joku ihminen kokee jumalaa ja löytää Kris ­ tuksen itsessään, on se Logoksellekin uusi kokemus aineessa ihmisen tajun ­ nassa, esittää kristosofia. Pidemmälle kehittyneet olentokunnat ovat tietoisia olemassaolostaan toisella tavalla ja toi ­ silla tasoilla kuin ihmiskunta. Rotukokonaisuuksista puhuen J. R. Hannula tuo esiin sen seikan, että kai ­ killa ilmennyksen tasoilla on yksittäisiä olentoja kokoava voimatekijä, johtava tajunta. Rodun kokonaisedustajia on ni ­ mitetty Manuja Boodhisattva. Jokaisel ­ la suurella rodulla on kaksi johtavaa edelläkulkijaa, tai kaksi yhdessä. Ihmis ­ kunnan mukana ja ohjaajina kulkee seitsemän eli neljätoista pitkälle kehit ­ tynyttä olentoa, joiden johdossa rodut kehittyvät. Manu on rodun muodollisen puolen kokoaja, mietiskelijä ja suunnittelija, luoja ja johtaja. Boodhisattva taas on rodun henkisen puolen kokoaja, mietis- kelij ä j a suunnittelij a, luoj a j a j ohtaj a. Tälläkin tasolla elämä siis ilmenee kuin kahdessa poolissa, jolloin Manu edustaa ainetta, Boodhisattva henkeä. J. R. Hannula kirjoittaa: Manu aivan kuin kerää itseensä kaiken muodollisen puolen ja ohjaa sen kehittymistä. Bood ­ hisattva taas kerää tajuntaansa rodun henkisen puolen summan. Muistamme, että meidän viidennen eurooppalaisamerikkalaisen rotumme sielullishenkinen ihanne liittyy järjen heräämiseen, sen korkeampaan puo ­ leen. Viidennen juurirodun tulisi saada järkevä, jumalallista alkuperää oleva ih ­ misyys päivätietoisen selkeän ymmär ­ ryksensä piiriin ja ryhtyä toteuttamaan sitä. Meidän tulisi oppia ajattelemaan ja päästää korkeampi järki vaikutta ­ maan ja valaisemaan arkista elämääm ­ me. Myös kuudennen suuren rodun ihanne on jo selvästi esitetty. Se on rak- kauskyvyn saattaminen eläväksi käy ­ tännöksi. Meidän tulee oppia elämään toistemme kanssa keskinäisessä rak ­ kaudessa. Se on buddhin ilmentämistä ja sen rakkausihanteen määrittelee Kristus. Vieläpä seitsemännenkin juu ­ rirodun ihanne, hyvän tahdon majes ­ teettinen voima, on avattu seurattavak ­ si ja toteutettavaksi kristosofisessa sa ­ nomassa. Kun korkeampi järki ja puhdistuva tunne elävät ihmisessä, Kristuksen syn ­ tyminen dynaamiseksi vaikuttavaksi te ­ kijäksi hänessä käy mahdolliseksi. Ih ­ minen lähestyy todellisen jouluyön ih ­ mettä sisäisenä kokemuksena. 302

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=