Kristosofi 10 / 2018

kemmin kuvaa rakkautta opetuslapsen elämässä. Hän kuvaa sitä suurenmoista muutosta, joka tapahtuu meidän sielus ­ samme kun meidän sielumme muuttuu yhdeltä kannalta katsoen taivaalliseksi kuningattareksi ja yhdeltä kannalta kat ­ soen pyhäksi Neitsyeksi, jonka ilmapii ­ ri on aina puhdas. Tuo suitsutus kuvaa meidän auramme muutosta, se kuvaa sitä hienoa tuoksua, minkä me saamme auraamme, siis ilmakehäämme, joka meitä ympäröi, sitä hienoa tuoksua, si ­ tä rukouksen asennetta, joka kuvastuu meidän aurassamme silloin, kun me kuljemme tietäjinä ja kuninkaina Jee ­ suksen kehdon luo. Se on Neitsyt, joka syntyy meidän sielussamme. Nuori tyt ­ tö, neitsyt, on täynnä vain salaperäistä pyhyyttä, salaperäistä palvontaa, hän on puhdas, viaton, mutta hän tuntee, että se on pyhää ja ylevää. Häntä ei mikään voi saastuttaa ja loukata. Mikään epä ­ pyhä ei voi häntä lähestyä, sillä hän on tietämätön kaikesta pahasta. Neitsyt Maaria kuvaa meidän sielumme tilaa. Semmoiseksi muuttuu meidän sielum ­ me kulkiessamme tietä pitkin tietäjinä, kuninkaina kaukaisista maista Jeesuk ­ sen syntymäpaikan luo, se on Buddhi meissä. Se on jumalallinen rakkaus, puhtaus, totuuden näkemys. Sitten on tuo kolmas, Atma, jota ku ­ vaa Kasper eli Gaspaar. Hänen lahjan ­ sa on myrha. Hän on kaikista nuorin, sillä Atma meissä herää viimeiseksi. Hän on kaikista nuorin myös sentähden, että Atmaa meissä kuvaa voittoamme kuoleman yli. Voitto kuoleman yli on ihmisen nuoruutta. Nuorihan on luonto meidän ympärillämme. Se on juuri tuon ikuisen elämän loisto, joka näkyy luon ­ nossa. Se on aina yhtä nuori, tuore, kau ­ nis. Atma meissä tekee, että me voim ­ me syntyä uudestaan ja taas olla nuoria ja täynnä nuoruuden voimaa, taas koet ­ taa elämän koulussa, voisimmeko nyt voittaa kuoleman. Atma on nuori. Hä ­ nen täytyy olla nuori, sillä kuolemaa ei voita muu kuin se, joka on lapsuudes ­ saan ja nuoruudessaan antautunut ikui ­ selle elämälle. Me emme voi saavuttaa sitä lopullista voittoa, jos me alamme myöhään elämässä etsiä totuutta ja kaikkea kaunista. Me saavutamme ikui ­ sen nuoruuden ja voiton kuoleman yli ainoastaan silloin, jos olemme elämäm ­ me alusta lähtien olleet Jumalalle omis ­ tetut. Sentähden Kasper on nuori, par ­ raton nuorukainen, sillä hän kuvaa sitä kaikista korkeinta. Hänen lahjansa on myrha, kuoleman vertauskuva. Meidän täytyy todella saada voitto ruumiimme yli. Kuoleman lopullinen voittaminen on siinä, että meidän ruumiimme kuo ­ lee ja me samalla voitamme kuoleman, niinkuin Jeesus Kristus ristinpuulla. Jeesus kuoli eikä kuollut. Hän kävi läpi koko kuoleman prosessin, mutta hän ei antanut kuolemalle voittoa itsensä yli. Hän nousi fyysillisen ruumiin riutumi ­ sen takaa itsetietoisena ja elävänä ihmi ­ senä. Niin meidänkin täytyy joskus voittaa kuolema. Se voi tuntua meistä kun me näin siitä puhumme ja kun me kuulemme Jeesuksenkin kuoleman voittamisesta, se voi tuntua meistä hy ­ vin helpolta asialta. Se ei ole niin. Kuo ­ lema on merkillinen asia. Kuolema on voimakas asia. Kuolema on meille ih ­ misille kaikista onnellisin tapahtuma ja kun se tulee, niin me todella kuin heit ­ täydymme sen helmoihin. Kun kuole ­ ma sanoo, että nyt tule, niin me kiitol ­ lisina riemusta heittäydymme sen hel ­ maan ja sanomme: vie minut. Emme osaa vielä kuolemaa voittaa, niinkuin Jeesus voitti. Jeesus Kristus voitti kuo ­ leman ja sillä tavalla meidän täytyy jos- 290

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=