Kristosofi 10 / 2018
Anneli Vasala Kultaa, hopeaa j a j alokiviä Ilmestyskirjassa puhutaan uudesta Jeru salemista, joka laskeutuu maan päälle. Uusi Jerusalem on rakennettu kullasta, hopeasta ja jalokivistä. Keskiajalla alke mistit puhuivat symbolistisesti alempien metallien eli alempien elementtien muut tamisesta jaloimmiksi elementeiksi. Paa vali puhui henkisen työn yhteydessä rakentamisesta. Ymmärrän, että näissä tapauksissa on kyseessä ihmisen kuolemattoman käyt tövälineen rakentaminen. Ihmisellä on ruumiillinen käyttöväline sekä sielulli nen olemus ja näin ollen tarvitaan vielä käyttöväline hengelle, joka on ihmisen sisin jumalallinen kipinä. Hengen temp peli valmistuu jokaisen ihmisen sisällä henkisellä työllä. Hengen temppelin ra kentuminen jatkuu jälleensyntymisestä toiseen niin kauan, kunnes kuolematon käyttöväline on valmis, eikä fyysistä ruumista enää välttämättä tarvita. Täl löin ihminen elää kokonaisvaltaisesti Ju malan elämää myös maan päällä eläes sään. Siirtyminen kuolemattomaan juma lalliseen elämään vaatii omakohtaista ponnistusta, jossa työssä rakentuu kuo lematon käyttöväline. Tarvitaan siis oh jeita rakennustyöhön. Kaikkina aikoina todelliset Viisaat ovat antaneet neuvoja ja ohjeita. Ym märrettävästi aikaisemmat ohjeet olivat ulkonaisempia. Esimerkiksi Mooseksen kymmenen käskyä olivat alkeellisem paa, ulkonaisempaa laatua. Jeesus Kris tus ilmensi jumalallis-inhimillisen ope tusmetodin Vuorisaarnassa. Pekka Er- vast edelleen syvensi ja selvensi ja uu delleen järjesti Jeesuksen esittämän si- veysopin, ja esittää sen kujassaan Vuo risaarna. Ihminen voi ymmärtää, että näitä vii saiden ohjeita mietiskelemällä ja toteut tamalla rakentuu uutta ihmisen sisällä. Näin on mahdollista elää henkistä elä mää yhä täydellisemmin ja tällöin maal linen elämä seuraa vähemmällä puuhal la. Kun ihminen rakentaa hengen temp peliä, niin hän näkee oman persoonalli suutensa pienenevän ja hän oppii arvioi maan asioita henkiseltä kannalta. Pekka Ervastin antamassa muodossa Taivaallisen Isän viiden käskyn ensim mäinen käsky kuuluu: älä suutu. J. R. Hannulan kirjassa Aja O Ensimmäinen ja Viimeinen olevan analyysin mukai sesti voi huomata, että vihanalainen elä mä on ensimmäisen asteen ” puuta, ol kea, heinää ” . Tai alkemistisesti sanoen: viha on ensimmäinen alempi metalli. Kysytään: joutuuko alkemistin sulatta- moon viha vai alkemisti itse? Ymmär rämme, että tällöin viisaampaa olisi työntää viha sulattamoon ja ihminen voi si huomata sieltä tulevan käytettäväksi kuolematon hyvyyden jalokivi. Eräs vanhanajan sanonta kuuluu, että viha vie viljan maasta ja kateus kalat ve destä. Voi huomata, että viha on muutet tava hyvyydeksi. Jos vihaa sellaisenaan pitää sisällään, niin se viha alkaa hajot taa ihmisen omaa olemusta: tulee saira uksia ja ennenaikaista kuolemaa. Tässä vaiheessa ruumiillinen kuolema keskeyt tää vihan käsittelytyön. Se työ voi jatkua vasta seuraavassa elämässä täysipainoi sesti, sillä kuolemassa ihminen vain ker- 308
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=