Kristosofi 10 / 2018

Anneli Vasala Kultaa, hopeaa j a j alokiviä Ilmestyskirjassa puhutaan uudesta Jeru ­ salemista, joka laskeutuu maan päälle. Uusi Jerusalem on rakennettu kullasta, hopeasta ja jalokivistä. Keskiajalla alke ­ mistit puhuivat symbolistisesti alempien metallien eli alempien elementtien muut ­ tamisesta jaloimmiksi elementeiksi. Paa ­ vali puhui henkisen työn yhteydessä rakentamisesta. Ymmärrän, että näissä tapauksissa on kyseessä ihmisen kuolemattoman käyt ­ tövälineen rakentaminen. Ihmisellä on ruumiillinen käyttöväline sekä sielulli ­ nen olemus ja näin ollen tarvitaan vielä käyttöväline hengelle, joka on ihmisen sisin jumalallinen kipinä. Hengen temp ­ peli valmistuu jokaisen ihmisen sisällä henkisellä työllä. Hengen temppelin ra ­ kentuminen jatkuu jälleensyntymisestä toiseen niin kauan, kunnes kuolematon käyttöväline on valmis, eikä fyysistä ruumista enää välttämättä tarvita. Täl ­ löin ihminen elää kokonaisvaltaisesti Ju ­ malan elämää myös maan päällä eläes ­ sään. Siirtyminen kuolemattomaan juma ­ lalliseen elämään vaatii omakohtaista ponnistusta, jossa työssä rakentuu kuo ­ lematon käyttöväline. Tarvitaan siis oh ­ jeita rakennustyöhön. Kaikkina aikoina todelliset Viisaat ovat antaneet neuvoja ja ohjeita. Ym ­ märrettävästi aikaisemmat ohjeet olivat ulkonaisempia. Esimerkiksi Mooseksen kymmenen käskyä olivat alkeellisem ­ paa, ulkonaisempaa laatua. Jeesus Kris ­ tus ilmensi jumalallis-inhimillisen ope ­ tusmetodin Vuorisaarnassa. Pekka Er- vast edelleen syvensi ja selvensi ja uu ­ delleen järjesti Jeesuksen esittämän si- veysopin, ja esittää sen kujassaan Vuo ­ risaarna. Ihminen voi ymmärtää, että näitä vii ­ saiden ohjeita mietiskelemällä ja toteut ­ tamalla rakentuu uutta ihmisen sisällä. Näin on mahdollista elää henkistä elä ­ mää yhä täydellisemmin ja tällöin maal ­ linen elämä seuraa vähemmällä puuhal ­ la. Kun ihminen rakentaa hengen temp ­ peliä, niin hän näkee oman persoonalli ­ suutensa pienenevän ja hän oppii arvioi ­ maan asioita henkiseltä kannalta. Pekka Ervastin antamassa muodossa Taivaallisen Isän viiden käskyn ensim ­ mäinen käsky kuuluu: älä suutu. J. R. Hannulan kirjassa Aja O Ensimmäinen ja Viimeinen olevan analyysin mukai ­ sesti voi huomata, että vihanalainen elä ­ mä on ensimmäisen asteen ” puuta, ol ­ kea, heinää ” . Tai alkemistisesti sanoen: viha on ensimmäinen alempi metalli. Kysytään: joutuuko alkemistin sulatta- moon viha vai alkemisti itse? Ymmär ­ rämme, että tällöin viisaampaa olisi työntää viha sulattamoon ja ihminen voi ­ si huomata sieltä tulevan käytettäväksi kuolematon hyvyyden jalokivi. Eräs vanhanajan sanonta kuuluu, että viha vie viljan maasta ja kateus kalat ve ­ destä. Voi huomata, että viha on muutet ­ tava hyvyydeksi. Jos vihaa sellaisenaan pitää sisällään, niin se viha alkaa hajot ­ taa ihmisen omaa olemusta: tulee saira ­ uksia ja ennenaikaista kuolemaa. Tässä vaiheessa ruumiillinen kuolema keskeyt ­ tää vihan käsittelytyön. Se työ voi jatkua vasta seuraavassa elämässä täysipainoi ­ sesti, sillä kuolemassa ihminen vain ker- 308

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=