Kristosofi 10 / 2018
Sinikka Savolainen Suuri syntymä Ihmiset ovat olleet aina kiinnostuneita suurmiesten syntymästä. Ja tietäjät ovat vastanneet tähän, käyttäen yleensä taru jen salaista kieltä. Mikä on myös saanut monet epäilemään, että tokkopa tuollais ta ihmistä on ollut olemassakaan. Vanhat juutalaiset puhuivat lapsesta, joka ajelehti virran mukana kaislakoris- sa, kunnes se takertui ruovikkoon. Ei mi hin ruovikkoon tahansa. Sillä itse Egyp tin prinsessa löysi lapsen ja vei palatsiin sa varttumaan kaikessa tiedossa ja vii saudessa. Toisen tarinan mukaan juma latar Patja nosti pojan virrasta. Sana mooses tarkoittaakin virrasta nostettua, pelastettua. Meille ei tarvitse selittää tuon kauniin kertomuksen merkitystä, jouluna kaikkein vähiten. Buddha sai syntyä palatsiin. Ja palat sista hän lähti saadakseen tietää, mitä elämä maan päällä on ja miten sen on gelman ratkaista. Jeesusta on sanottu kipujen ja kärsi myksen mieheksi. Evankeliumit liittä vätkin hänen varhaishistoriaansa hädän. Jäisikö Maria yksin hylkiönä huolehti maan lapsestaan! Pitäisikö hänen syn nyttää taivasalla vain kokematon isä aut tajanaan! Maria pääsi huoneeseen, mihin Matteus kertoo tietäjienkin astuneen. Luukas ei tyydy tähän. Hänen sym bolikielensä vaatii elävämpää kuvaa sie lun tilasta sen valmistuessa suureen juh laansa. Luukas puhuu nimittäin tallista, eläinten suojasta, inhimillistyvän sydä men vertauskuvana. Joulu on juhlistamme lämpimin, hel lin. Se nostaa esille sen rakkauden, mitä Jeesus tuli tuomaan. Pekka Ervast sanoo tästä: Ikuinen nainen, äiti, oli se luon- teenpuoli, joka jumalallisen armon kaut ta johtaisi ihmiset Isän luo, täydelliseen rakkauteen. Joulu on myös Pekka Ervastin synty mäjuhla. Ja ehkä kerran meidän kaik kien, hänen seuraajiensa, jos jaksamme seurata mestaria. Jos jaksamme kohdel la sydäntämme oikein. X/// taa edellistä elämäänsä. Kuoleman jäl keen ihminen näkee virheellisen käsityk sensä ja hänen omatuntoonsa jää varoi tus vihasta. Seuraavassa elämässä ihmi nen luonnostaan varoo kantamasta vi haa. Lopullinen vihan muuttaminen hy vyydeksi tapahtuu ainoastaan ruumiilli sessa elämässä. Alkemistinen prosessi on sitä, että henkisessä työssä, esimerkiksi vihan voittamisessa, rakentuu uusia rakennus aineita, kultaa, hopeaa ja jalokiviä, fyy sisen käyttövälineen näkymättömässä eetteripuolessa. Kuolemassa ihmisellä ei ole mukana eetteristä puolta, joten tältä osin työ jää aina odottamaan uutta jäl leensyntymää. Kun ihminen kuolee, niin fyysinen ja eetterinen puoli jää maan päälle ja häviää aikanaan. Kaikki katoa maton säilyy kuitenkin ihmisen kor keammassa minässä. Korkeampi minä lähettää aina uuden säteen maan päälle, luonto antaa uudet käyttövälineet ja näin ihminen voi jatkaa työtä siitä kohtaa, mi hin edellisessä elämässään pääsi. 309
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=