Kristosofi 10 / 2018
Arianne Heiskari Vanhasta liitosta uuteen Siitä, miten ihminen siirtyy vanhasta liitosta uuteen, saamme havainnollisen käsityksen, jos syvennymme siihen, mi tä Väinö Lehtonen esittää Paavalista. Uudessa testamentissa esiintyvä Paa vali eli Saulus oli fariseus. Hän oli syn tynyt juutalaisista vanhemmista Juu dean ulkopuolella, oli oppinut mies ja rabbi Gamalielin oppilas. Saulus noudatti tarkoin Mooseksen lakia. Hänen puheistaan näkyy, ettei hän ollut Ulkokullattu ” . Hän oli tosissaan. Hän ymmärsi, että juutalaisten uskonto oli muita uskontoja vakavampaapa kun hän kuuli, että lahkolaiset, joita myö hemmin nimitettiin kristityiksi, eivät kunnioittaneet Mooseksen lakia, hän ryhtyi heitä vainoamaan. Hän oli muka na - vartioiden kivittäjien vaatteita — kun uskonkiihkoinen kansa tappoi Ste- fanuksen. Saulus siis hyväksyi Stefa- nuksen kivittämisen. Sauluksen tapaus osoittaa, ettei hän osannut oppineisuu destaan huolimatta erottaa Mooseksen opettamaa moraalia kaikesta muusta hy västä, josta Vanha testamentti kertoo. Tähän tapaan Väinö Lehtonen kuvaa Saulus-Paavalin varhempia vaiheita kir jassaan Murroskaudessa ja jatkaa sitten: Mooseksen käsky ” älä tapa ” on täy sin ristiriidassa niiden julmien kehotus ten kanssa, joita sekä Mooseksen kirjat että koko Vanha testamentti on tulvil laan. Saulus ei nähnyt tätä ristiriitaa. Jos hän olisi nojannut yksinomaan Moosek seen, hän ei olisi suvainnut tappamista. Sauluksen Jumala oli Vanhan testamen tin julma ja väkivaltainen Herra, oikul linen ja itseään palvova tyranni. Se nä kyy mm. siinä, että hänen kerrotaan paaduttaneen faaraon sydämen saadak seen aiheen tämän kurittamiseen. Se Ju mala ei puhunut ihmisten sydämissä, vaan ihmisten ulkopuolella heidän py hien kirjojensa lehdillä. Sieltä se mää räsi, mitä Sauluksenkin oli tehtävä. Se määräsi tappamaan vääräoppiset. - Sau lus uskoi, että ellei hän tottele Jumalan määräystä, hän joutuu ristiriitaan Juma lan kanssa. Ja Saulus totteli, sillä hän uskoi Jumalan hyväksyvän Stefanuksen kivittämisen. On huomattava, ettei Ste fanuksen kivittäminen häirinnyt Sau luksen rauhaa. Mutta Saulus tuli vakavaan ristirii taan. Hän joutui vakavaan murrokseen. Syy oli se, että hän oli täysin tosissaan. Hänen sisäinen onnen kaipuunsa ei koh distunut nautintoihin. Se kohdistui suo raan ylöspäin, jumalaan. Hänen onnen kaipuunsa oli muuttunut jumalkaipuuk- si. Saulus huutaa muinaisen Jobin taval la: Sinua, Herra, en ole koskaan nähnyt. Olen vain kuullut sinusta puhuttavan. Tämä kaipuu johdatti Sauluksen Kris- tus-kokemukseen Damaskon tiellä. Silloin Jumala näyttäytyi hänelle, hän näki Jumalan. Kristus syntyi Sau luksen sydämessä. Jumala oli hänen si- sässään ja Jeesus Kristus oli mukana hä nen kokemuksessaan. Se kokemus pal jasti hänelle, että uusi aika oli alkanut. Saulus-Paavalille paljastui uuden lii ton mysteerio. Laki tuli kirjoitetuksi hä nen sydämeensä. 311
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=