Kristosofi 10 / 2018
Kyösti Niiranen Voittamattoman auringon syntymäpäivä Joulu on nykyisessä kulttuurissamme asetettu vuoden pimeimmän ajankohdan yhteyteen. Joulu on valon juhla, sillä jou lun aikoihin päivä alkaa pidentyä. Vanhat roomalaiset viettivät joulun aikoihin Sa- tumaalia-juhlia ja voittamattoman aurin gon syntymäpäiväjuhlaa, natalis soi in- victus. Kun Rooma sitten omaksui kris tinuskon ohjelmaansa, asetettiin Jeesuksen syntymäjuhla vanhan Satumaalia-juhlan yhteyteen. Jeesuksen tarkkaa syntymä päivää emme tiedä. Koska joulu merkitsee sitä, että vuoden pimeimpänä ajankohta na syntyy Kristus, vapahtaja, messias, henkinen valo ja henkinen opettaja, ym märrämme, että tämä tapahtuma on toi saalta symbolinen ja vertauskuvallinen, mutta toisaalta todellinen. - Pekka Ervas tin tarkka syntymäaika on tiedossamme. Hän syntyi Helsingissä 26.12.1875. Valon syntyminen on välttämättömyys elämälle ajatellen luontoa ja olemassa oloa, kehityksen jatkumista. Edelleen se on ihmiskehitystä ajatellen oleellisen tär keä etappi ajatellen evoluutiota, sillä määrätystä kehityksen askeleesta emme pääse eteenpäin, ellei meissä synny hen kinen valo, Kristus. Muutoin jäämme polkemaan paikoillemme j a tukahdumme aineen elämän taakan alle. Henkinen va lo on järjen valoa. Siihen sisältyy tietoi suus, mitä elämä perimmiltään on, mikä elämän tarkoitus on. Ihmisinä meidän tu lee herätä tietoisuuteen siitä, että olemme jumalsyntyisiä, jälleensyntyviä, kehitty viä henkiolentoja. Meillä on kauaskantoi nen päämäärä ja tehtävä, jota tehtävää ih miskunnan suuret henkiset opettajat ovat opetuksissaan valottaneet, jota Pekka Er vast on opetuksissaan kuvaillut. Joten ymmärrämme totuudenetsijöinä, että teh tävämme on ratkaista aineen elämän on gelmatiikka, aineen salaisuus, niin kuin on sanottu. Elämän koulun oppilaana ih minen tunnustaa ihmisten ja kansojen veljeyden olevan ensimmäinen totuus. Ja mitä se merkitsee? Se merkitsee, että yh teisellä päätöksellä julistamme niin sano tun joulurauhan, toisin sanoen luovum me viimeisestäkin sodan ja väkivallan ajatuksesta ja teosta, sodan oikeutuksen puolustamisesta. Sen sijaan koemme ih misyyteen pyrkijöinä tehtäväksemme al kaa edistää ihmisyyden kasvua itsessäm me ja ympäristössämme. Sota ja aseva rustelu on museoaatetta ja siihen sisältyy museotavara, j onka hylkäämme, j ota em me käytä, emmekä tarvitse. Oppilas avaa uuden sivun elämänsä kirjassa. Sieltä hän löytää Pekka Ervastin opetukset ja niitä ryhtyy tutkimaan. Hän saa opastusta kas vaakseen ihmisyyden elämän taidossa ja käytännössä. Samalla hänen järkensä ja ymmärryksensä valaistuu. Valo nousee ja alkaa kohota tajunnassa, joten opetuslap- si-ihminen oppii kohoutumaan korkeam man päivätajunnan tilaan ja näkee, että syiden ja seurausten vaikutus on ratkai seva tekijä elämässämme. Edelleen vai kuttaa elämässämme Jumalan armo eli rakkaus, kaitselmus, kehitysvoima, joka vetää ja nostaa ihmiskuntaa nousevalle, henkeen palautuvalle kehityksen kaarel le, eetteröityvään elämään. Kehitys on ikuinen ja loputon. Se ei ole tavallaan koskaan alkanut, eikä tule koskaan päät tymään, joten matkamme jatkuu, kun tiel le olemme lähteneet. .. 314
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=