Kristosofi 10 / 2018
Anja Kesävuori Jumalallisesta rakkausvoimasta Pekka Ervast kertoo Tietäjän Aarteistos sa (II s. 263), kuinka hän lukiessaan Salaisen Opin maailmansynnystä oli ihmetellyt itsekseen, mikä Logos oli. Johanneksen evankeliumi puhui siitä, ja uusplatonilaisessa filosofiassa sille an nettiin maailman luomisen tehtävä. Sa lainen Oppi sanoi, että Logos on maail man luoja, mutta se puhui samalla mo nista Logoksista ja kutsui Logosta myös Logoksien kokonaissummaksi. Tätä Pekka Ervast pohti. Hänellä ei ollut sil loin sellaisia hakuteoksia kuin meillä on nyt, vain Salainen Oppi. Pekka Ervast kertoo, että kerran hä nen soittaessaan isänsä lempikappalet- ta hänen "silmänsä aukeni ja katseensa tunki syvälle aurinkokuntamme sydän maihin ” . Hän ymmärsi, että Logos oli suunnattoman korkea olentoja että ava ruus oli täynnä näitä aurinkologoksia. Tuo ensimmäinen yleinen Logos jäi sa laisuudeksi, mutta aurinkologosten ole muksen Pekka Ervast ymmärsi. Hän kirjoittaa: "maailmankaikkeus oli jouk ko ilmenneitä olentoja, siinä oli arvoi tuksen ratkaisu, ja minä tunsin, kuinka itsestäni vyöryi ulos eläviä olentoja ja kuinka me ihmisetkin itse asiassa loim me maailman ” . - Näin sitkeä miettimi nen tuottaa tulosta. Näyssään Pekka Ervast näki, kuinka avaruudessa ja hänessä itsessäänkin loisti valo. Se oli järjen valo, joka oli muodoton, persoonaton, äärettömän korkea itsetajunta, joka loisti pimeydes sä ja vyörytti itsestään kokonaisen maa ilmankaikkeuden. Pekka Ervast kertoi, että tuon kokemuksen jälkeen hänelle selvisi Salaisen Opin ensimmäinen osa ja hän pystyi kirjoittamaan siitä. Hiljaisesta Vartijasta Tietäjän Aar teisto kertoo, että hän on saapunut täh- teemme toisesta aurinkokuntamme täh destä ja viipyy täällä manvantaran alus ta sen loppuun saakka. (1909 s. 200.) Suuresta Uhrista en löytänyt Tietä jän Aarteistosta mainintaa, mutta siellä viitataan uhrautumisesta puhuttaessa Pekka Ervastin Salainen Oppija muita kirjotuksia -vihkosen kolmanteen lu kuun Maailman synty sekä Salaisen Opin Maailmansynty-osaan (1914 s. 56). Siellä kerrotaan: "Hän on se, joka aina muuttaa muotoaan, mutta aina kui tenkin pysyy samana." (Salainen Oppi I s. 225.) Kosmisesta Kristuksesta Tietäjän Aarteisto kirjoittaa paljon. Tässä ly hyesti voidaan mainita, että Kristus on se jumalallinen elämä, joka piilee jo kaisen ihmisen sydämessä. Se on Juma lan rakkaus, kuva täydellisestä ihmises tä ja myös kasvattava voima, joka oh jaa ihmiskuntaa kehityksen tiellä. Ni mitykset Hiljainen Vartija, Suuri Uhri, Logos ja Kosminen Kristus tarkoittavat siis kaikki samaa jumalallista rakkaus- voimaa syvenevässä merkityksessä. / /y/ .y// y// .y// //// yyy /y7 313
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=