Kristosofi Nro 9 / 2018
Hilkka Lampinen Apollonios Tyanalainen Ajanlaskumme alussa, ensimmäisellä vuosisadalla, eli merkillinen ihminen, Apollonios Tyanalainen. Hän syntyi varakkaaseen perheeseen Tyanan kau pungissa Vähässä Aasiassa, Kappado- kiassa. Philostratos, joka eli toisella ja kolmannella vuosisadalla, kirjoitti hä nestä elämäkerran, joka on säilynyt. Apollonioksen kirjeitä on jäljellä, samoin otteita hänen kirjoittamistaan kirjoista. Näin ollen luulisi, ettei kukaan voisi epäillä hänen olleen olemassa. Kuiten kin kristilliset jumaluusoppineet tahto vat väittää, ettei Apolloniosta ole ollut, kirjoittaa Pekka Ervast vuonna 1911 il mestyneessä kirjassaan Suuret uskon not. Hän jatkaa vielä, että uskontohis torian oppikirjassa, jota siis käytettiin vuonna 1911, koetetaan antaa sellainen kuva Apollonioksesta, että hänen elä mäkertansa keksittiin kolmannella vuo sisadalla j. Kr. - Sanottiin, että siihen käytettiin evankeliumeja ja kaikenlaisia lähteitä, koska tahdottiin vastustaa kris tinuskoa. ” Minä erityisesti ihmettelen tätä, jota en voi sanoa muuksi kuin je- suittamaisuudeksi, sillä Apolloniokses ta ei ole tietoa ainoastaan kolmannelta vuosisadalta vaan edellisiltäkin vuosi sadoilta ja sellaistenkin kirjailijoiden teoksissa, jotka elivät samaan aikaan kuin hän ” , sanoo Pekka Ervast. Jopa kirkkoisä Justinus Marttyyri kirjoittaa hänestä. Apollonios Tyanalainen on mielen kiintoinen henkilö. Hän on pakanamaa- ilman ja roomalaisen kulttuurin merkil- lisimpiä miehiä, kerrassaan erikoinen ja ihmeellinen olento. Pekka Ervast nimit tää häntä pakanamaailman Kristuksek si. Apollonios oli ihmeellinen lapsi. Jo pienenä hän teki järkeviä kysymyksiä ja noudatti tavoissaan suurta yksinker taisuutta ja siveyttä. Vanhemmat lähet tivät hänet 14-vuotiaana Tarsokseen kouluun. Mutta nuorukainen ei viihty nyt siellä. Hänen mielestään elämä ei ollut siellä kyllin vakavaa, eikä siellä saanut oppia sitä, mitä hän olisi halun nut. Ymmärrämme, että tuo nuorukai nen kaipasi henkistä tietoa, mutta sitä ei koulu tarjonnut. Niinpä hän jätti kou lun ja siirtyi jatkamaan opintojaan Egean kaupungissa olleeseen Asklepi- oksen temppeliin. Temppeli oli pyhi tetty lääketieteen jumala Asklepioksel- le ja se oli kuuluisa siitä, että siellä pys tyttiin parantamaan ihmisiä. Apollonios viihtyi tuon temppeli- koulun ilmapiirissä. Siellä hän sai tut kia vanhoja käsikirjoituksia ja mietis kellä. Pian huomattiin, että hänellä oli parantajan lahja ja että hän oli selvänä- köinen. Tieto hänen parantajataidostaan levisi laajalti Kilikiassa. Apollonios eli siis samoilla seuduilla kuin Paavali vä hän aikaisemmin. Apollonioksella oli monta filosofian opettajaa, mutta eniten häntä viehätti pythagoralainen maailmankatsomus, joka perustui loogisiin johtopäätelmiin siitä, miten ihmisen tuli elää. Pythago raan ohjeisiin nojaten hän teki päätök sen, ettei viiden vuoden aikana lausuisi ainuttakaan sanaa. Niin hän sitten me netteli. Hän teki äänettömyyden lu pauksen, sillä hän ymmärsi: Jos tahtoo 275
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=