Kristosofi Nro 9 / 2018
totuuden etsiminen kanssa! - Ei tietenkään, vaan paljon puhutun sokean uskon. - Olen yhä enemmän ymmällä. Että niissäkin ihmisryhmissä, jotka sanovat etsivänsä totuutta, voi niin tapahtua? - Voihan sanoa etsivänsä totuutta ja tehdä siitäkin sanonnasta suggestion. Voihan sanoa etsivänsä totuutta ilman, että selittää ja avaa etsimisensä sisältöä, ilman, että kertoo, miten totuuden etsi minen tapahtuu, miten se on ymmärret tävissä, mikä löytöön on johtanut. Mo ni haluaa etsiä totuutta ja arvostaa to tuutta, mutta kuinka moni kertoo, mikä totuudessa on arvostamisen arvoista ja miksi? -?? - Tarkoitan nyt vain sitä, että mikä tahansa väittämä voi muuttua sugges- tionkaltaiseksi vaikutukseltaan, jos sitä toistetaan riittävästi ja enempää perus telematta. Silloin ei tuoda asiaa moni puolisemmin ja syvemmin ymmärryk sen tutkittavaksi. Se jää vain väittämän asteelle. - Aika yllättävää. Sehän tarkoittaa, että hyvää tahtova ihminen voi tahto mattaan madaltaa alkuperäistä syvällis- täkin uskontoa vain sillä, että hän ker too siitä toisille omalla yksinkertaisella tavallaan ja innostuneena toistaa samaa riittävän usein. - Mahtoiko tuo nyt olla kärjisty s? Harvinaista se lienee kuitenkin. Eikö uskonto madallu heidän vaikutukses taan, jotka ovat kyllin älykkäitä vaikut tamaan joukkoihin, jotka asettavat it sensä ihailtaviksi ja käyttävät vaikutus valtaansa? - Johtavassa asemassa oleva tietysti vaikuttaa voimakkaammin ja useam piin. Ja onhan nähty, että ei vaikuttava väärä opettaja ole tyhmä. - Voisiko meidän aikanamme kiin nostaa ja lumota ihmisiä, ellei olisi jos sain määrin älykäs? - Hmm. Niin sanotun väärän opetta jan tuntee kuitenkin siitä, että hänen keksimänsä opetus koituu viime kädes sä hänen itsensä hyväksi. Hän todella kin nostaa itseään, ei hän opasta toisia ihmisiä Mestarin tuntemiseen, vaan oman opetuksensa äärelle. Auttaa ja tu kea ihmisiä avaamaan silmänsä juma lan tuntoon on aivan toista kuin vetää huomio oman itsensä puoleen. - Eräänä vuonna kristosofisilla ke- säkurseilla pohdittiin väärän opettajan tuntemista. Annikki Kumpulaisen se lostus aiheesta on huomionarvoinen. Siinä hän toteaa, että väärä opettaja on omalla tavallaan merkillisen nerokas. - Onneksi olemme saaneet kaksi vahvaa vertailukohtaa, joiden valossa arvioida henkisiä opettajia: Pekka Er vastin syventämän Kristuksen Vuori saarnan moraalin ja H. P. Blavatskyn esittämän metafysiikan. R. K. 280
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=