Kristosofi Nro 9 / 2018

totuuden etsiminen kanssa! - Ei tietenkään, vaan paljon puhutun sokean uskon. - Olen yhä enemmän ymmällä. Että niissäkin ihmisryhmissä, jotka sanovat etsivänsä totuutta, voi niin tapahtua? - Voihan sanoa etsivänsä totuutta ja tehdä siitäkin sanonnasta suggestion. Voihan sanoa etsivänsä totuutta ilman, että selittää ja avaa etsimisensä sisältöä, ilman, että kertoo, miten totuuden etsi ­ minen tapahtuu, miten se on ymmärret ­ tävissä, mikä löytöön on johtanut. Mo ­ ni haluaa etsiä totuutta ja arvostaa to ­ tuutta, mutta kuinka moni kertoo, mikä totuudessa on arvostamisen arvoista ja miksi? -?? - Tarkoitan nyt vain sitä, että mikä tahansa väittämä voi muuttua sugges- tionkaltaiseksi vaikutukseltaan, jos sitä toistetaan riittävästi ja enempää perus ­ telematta. Silloin ei tuoda asiaa moni ­ puolisemmin ja syvemmin ymmärryk ­ sen tutkittavaksi. Se jää vain väittämän asteelle. - Aika yllättävää. Sehän tarkoittaa, että hyvää tahtova ihminen voi tahto ­ mattaan madaltaa alkuperäistä syvällis- täkin uskontoa vain sillä, että hän ker ­ too siitä toisille omalla yksinkertaisella tavallaan ja innostuneena toistaa samaa riittävän usein. - Mahtoiko tuo nyt olla kärjisty s? Harvinaista se lienee kuitenkin. Eikö uskonto madallu heidän vaikutukses ­ taan, jotka ovat kyllin älykkäitä vaikut ­ tamaan joukkoihin, jotka asettavat it ­ sensä ihailtaviksi ja käyttävät vaikutus ­ valtaansa? - Johtavassa asemassa oleva tietysti vaikuttaa voimakkaammin ja useam ­ piin. Ja onhan nähty, että ei vaikuttava väärä opettaja ole tyhmä. - Voisiko meidän aikanamme kiin ­ nostaa ja lumota ihmisiä, ellei olisi jos ­ sain määrin älykäs? - Hmm. Niin sanotun väärän opetta ­ jan tuntee kuitenkin siitä, että hänen keksimänsä opetus koituu viime kädes ­ sä hänen itsensä hyväksi. Hän todella ­ kin nostaa itseään, ei hän opasta toisia ihmisiä Mestarin tuntemiseen, vaan oman opetuksensa äärelle. Auttaa ja tu ­ kea ihmisiä avaamaan silmänsä juma ­ lan tuntoon on aivan toista kuin vetää huomio oman itsensä puoleen. - Eräänä vuonna kristosofisilla ke- säkurseilla pohdittiin väärän opettajan tuntemista. Annikki Kumpulaisen se ­ lostus aiheesta on huomionarvoinen. Siinä hän toteaa, että väärä opettaja on omalla tavallaan merkillisen nerokas. - Onneksi olemme saaneet kaksi vahvaa vertailukohtaa, joiden valossa arvioida henkisiä opettajia: Pekka Er ­ vastin syventämän Kristuksen Vuori ­ saarnan moraalin ja H. P. Blavatskyn esittämän metafysiikan. R. K. 280

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=