Kristosofi Nro 9 / 2018
Sisäinen Jumala On epäjohdonmukaista palvoa yhtä jumalaa, sillä Raamatussakin sanotaan: ” löytyy paljon vapahtajia ja paljon jumalia. ” Senvuoksi jos me haluamme palvoa on meidän valittava joko useampien juma lien palvominen, joista jokainen on yhtä hyvä - siis polyteismi ja epäjumalanpalvonta; tahi yhden su ku- eli rotu-jumalan palvominen, kuten israelilaiset ovat tehneet, halveksien toisten jumalia pitämällä omaamme korkeimpana kaikista, ” Jumalien Juma lana ” . Mutta johdonmukaisuuden kannalta katsoen se ei pidä paikkaansa, sillä sellainen Jumala ei voi ol la ääretön eikä absoluuttinen vaan ehdonalainen ja rajoitettu aikaan ja paikkaan. Pralaajaan katoaa hei mo-jumala ja Brahmaa ja kaikki Deevat ja jumalat häviävät absoluuttiin. Senvuoksi eivät salatieteili- jät palvo eivätkä rukoile mitään jumalaa, sillä jos me sitä tekisimme, olisimme moni-jumaluuden pal vojia tahi absoluutin, joka, ollen määräämätön ei meitä voi kuulla. Monien jumalien palvojat tekevät myös väärin näitä jumaliansa kohtaan, sillä kuta enemmän he palvovat sitä vaikeampi on heidän pal vella kaikkia yhtä-aikaa. Tietämättänsäkin he suo sivat jotain erikoista jumalaa, joka ei ehkä olekaan täydellisin. On siis paljon parempi muistaa, että jo kainen ihminen omistaa sisäisen Jumalan, säteen absoluutista, taivaallisen kipinän Yhdestä, joka on hänessä itsessään eikä hänen ulkopuolellaan. H. P. Blavatsky Ruusu-Risti 1928 s. 215-216 281
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=