Kristosofi Nro 9 / 2018
Väinö Lehtonen Tie ykseyteen Kysymys: Pekka Ervast opettaa, ettei yksilöä auteta enää ihmisyyden tiellä kovin pitkälle, sillä apu tulee nyt ryhmien kautta. Miten tämä on ymmärrettävissä? Vastaus: Koko ns. alaspäisen kehi tyskaaren ajan, ensimmäisen, toisen ja kolmannen luomispäivän, aina tämän neljännen luomispäivän neljänteen juu- rirotuun asti elämä pyrki aineellisuutta kohti. Maapallon ensimmäinen jälleen syntymä eli ensimmäinen luomispäivä vietettiin älyn maailmassa, ajatusten ta solla, toinen luomispäivä oli tunneta solla ja kolmas eetteritasolla. Tämä nel jäs luomispäivä on kemiallis-fyysilli- sellä tasolla. Tämä merkitsee mm. sitä, että kehityksen kulku on käynyt yksey destä moninaisuutta kohti. Kehittyvän muodon kannalta katsottuna tämä mer kitsee suurta lajirikkautta mm. kasvi-ja eläinkunnassa. Ihmiskunnassa se näkyy rotuina, alarotuina, ihmistyyppeinä se kä siinä, että jokainen ihminen eroaa hieman toisista ihmisistä yksinpä kas- vonpiirteiltäänkin. Sielullisesti tämä näkyy erilaisina luonteenominaisuuksi na, kykyinä ja taipumuksina. Moninaisuuteen pyrkimystä voidaan katsella vielä tajunnan kehityksen ja ke hitystä auttavien henkivaltojen kannal ta. Se tajunta, joka nyt elähdyttää meitä ihmisiä, uinui ensimmäisenä luomispäi- vänä eräänlaisessa kivikuntatilassa. Se oli aivan kuin yhtä hämärää tajuntaa. Tällöin ei kehitystä auttavan henkival lan tarvinnut muodostaa kuin yksi ryh mähenki, joka johti silloisen kivikun- nan tajuntaa ja yhdisti sen. Kivikunta eli silloin alkeellisessa ykseystajunnas- sa. Toisena luomispäivänä sama tajunta elähdytti silloista kasvikuntaa, jolloin muodostui kasviryhmiä. Mitä pitem mälle luomispäivä kului, sitä lajirik- kaammaksi kasvikunta tuli. Tällöin tu li välttämättömäksi jokaisen ryhmän saada oma kokoava ryhmähenkensä ja näitä ryhmähenkiä, deevoja, tarvittiin paljon ja myöskin eri asteisia, sillä toi set kasviryhmät kehittyivät nopeammin kuin toiset. Kolmannessa luomispäiväs- sä sama tajunta elähdytti silloista eläin kuntaa ja sen lajirikkaus ja tajunnanti lojen erilaisuus oli yhä moninaisempi. Toiset ryhmät jäivät huomattavasti jäl keen toisista ryhmistä, joten näitä eri ryhmiä kokoavia ryhmähenkiä tarvittiin leegio, sillä eläinkunta eli täysin jouk- kosieluna. Moninaisuus lisääntyi sekä muodollisesti että tajunnallisesti. Tajun nan kannalta katsottuna moninaisuu teen pyrkimys alkoi heikentyä kolman nen luomispäivän lopulla sikäli, kun sil loinen eläinkunta yksilöityi ihmiskun naksi ja siirtyi odottamaan nykyistä luo- mispäivää. Muodollinen moninaisuu teen pyrkimys jatkui yhä, sillä tällöin kin piti paikkansa laki: ensin tajunta, sitten muoto. Aikanaan alkoi nykyinen neljäs luo mispäivä ja seuratessamme edelleen sen tajunnan vaiheita, joka elähdyttää nykyistä ihmiskuntaa, näemme, että moninaisuuteen pyrkimys hidastui ja melkein pysähtyi kolmen kuluneen juu- rirodun aikana, joskin se muodollisesti jäi moninaiseksi, moneksi roduksi, ala- roduksi, tyypiksi... Neljännessä juuri- rodussa tapahtui pysähdys, sillä oli saa 261
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=