Kristosofi Nro 9 / 2018

Heikki Kesävuori Elämän lakisiteisyys Elämä on vakavampaa, kuin me ihmiset yleensä ajattelemme, sillä elämässä val ­ litsevat ikuiset lait. Muutamat ihmiset ovatkin jo huomanneet, ettei mitä tahan ­ sa voi tehdä luonnon tasapainolle. Luon ­ non tasapainoa ei saa horjuttaa. Jotenkin, tosin heikosti, siinä on alettu tajuta syyn ja seurauksen lakia. Sehän jo tajutaan, ettei aivan ilman seurauksia voi liata vesistöjä eikä levittää hyönteismyrkky ­ jä. Ei voi tuhota jotakin osaa luonnosta järkyttämättä luonnon tasapainoa ja la- kiperäisyyttä. Elämän lait, jälleensyntyminen ja karma, dharma ja kaitselmus, eivät ole täällä kristikunnassa kuuluneet siihen tietoon, jota ihmisille on uskontona tar ­ jottu. Niitä on pidetty väärinä, harhaan johtavina, ihmisen elämään kuulumat ­ tomina elämän puolina. Kirkollisko ­ koukset ovat laatineet uusia lakeja, ja on luultu voitavan niillä sivuuttaa elä ­ män oma lakiperäisyys. Maanviljelijä tietää, ettei huonoa siementä kannata kylvää. Hän tietää, et ­ tä mitä hän kylvää, sitä saa niittää! Joissakin asioissa osataan siis nähdä syyn ja seurauksen lain toimintaa luon ­ nossa. Mutta väärien tekojen vaikutus ­ ta toisia ihmisiä kohtaan ei vielä ym ­ märretä. Ei tiedetä, että niihin soveltuu sama laki: ” mitä kylvät, sitä niität ” . Vääriä tekoja ei voi sijaissovituksella pyyhkiä pois, vaikka ihmiset saattavat niin uskoa. Tietämättömyys elämän omista laeista ei mitätöi niiden lakien toimin ­ taa. J. R. Hannula toteaakin, ettei ole lopultakaan muuta keinoa kuin joko tu ­ houtua tai palautua elämän omaan laki- peräisyyteen. Hannula toteaa, että meil ­ tä ihmisiltä puuttuu ” taitoa teossa ” . Vaikka puheemme olisivat miten vel ­ jellisiä tahansa, ne eivät vielä kerro mi ­ tään siitä, mitä olemme sisäisesti. Sa ­ notaan, että olemme tulleet sellaiseen aikaan, ettei mikään pysy salassa. Te ­ komme ovat kaikkien nähtävänä. Te ­ komme paljastavat sisimpämme. Todel ­ linen sisimpämme on siis kaikkien näh ­ tävänä teoissamme. Ja ihmiskunnan teot kertovat, ettemme ole osanneet jär ­ jestää elämäämme Jumalan tahdon mu ­ kaiseksi. Emme vielä sisäisesti elä Ju ­ malan valtakunnan elämää. Syyn ja seurauksen lakia siis joten ­ kin ymmärretään luonnossa, luonnon tapahtumissa, mutta ihmisen toimintoi ­ hin syyn ja seurauksen lakia ei osata yhdistää. Sijaissovitusopilla on yritetty kumota karman laki, mutta eihän kar ­ man laki ole ihmisten päätöksillä ku ­ mottavissa. Väärien tekojen seuraukset odottavat kuoleman takana ja seuraa- vissa jälleensyntymissä tekijäänsä ja ih ­ misten elämässä voi nähdä karman toi ­ mivan. Mutta jälleensyntymisen tosiasia piiloutuu katseeltamme. Jälleensynty ­ mistä voimme ymmärtää paremmin karman avulla. Esimerkiksi, kun näem ­ me jonkun ihmisen syntyvän sokeana, voimme ymmärtää, että jälleensyntyvi ­ nä henkiolentoina me ihmiset olemme eläneet maan päällä aikaisemminkin ja olemme silloin luoneet karmallisia syi ­ tä nykyistä elämäämme ja siinä esille tulevaa sokeutta varten. 265

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=