Kristosofi 10 / 2018

tunut henkiolento. Ihminen on Jumalas ­ ta syntynyt henkitajunta, lähihnä ajat- televa päivätietoinen minuus. Sentäh ­ den ihminen ei elä vain aineellisesta lei ­ västä. Eikä edes vain persoonallisten tunteitten, persoonallisten ajatusten tai erilaisten himomuotojen, sellaisten kuin nautintojen, kunnian- ja vallanhi ­ mon palvonnassa. Ihminen on sisäises ­ ti moraalinen olento. Hän on siveelli ­ nen, rakkaudellinen olento. Sentähden hän sekä kaipaa että tarvitsee uskontoa. Hän kaipaa sellaista tukea, ohjausta ja apua, jonka antaminen on uskonnon tehtävä. Ja Euroopan kansoillahan on uskon ­ to. Ovathan Euroopan kansat jo kauan sanoneet olevansa kristittyjä kansoja. Siinähän onkin ensimmäinen yhdyssi ­ de Euroopan Yhdysvalloille. Sitten on toinen asia, että kristinus ­ ko kirkon käsissä on mennyt aivan liian takaperoiseksi. Karkealla sijaissovitus- opillaan kirkko teki kerrassaan lopun sekä Kristuksen esittämästä käytännöl ­ lisestä siveysopista että ihmisten käy- tännöllis-siveellisestä vastuullisuudes ­ ta. Sentähden eurooppalaisen kirkon on uudestisynnyttävä. Puhdistuksen ja kristianisoitumisen kautta kristillisen kirkon on käytävä vaadittavasta uudes ­ tisyntymisen portista sisälle. Siten kir ­ kolla on tilaisuus tukea ja auttaa Euroo ­ pan Yhdysvaltojenkin muodostumista. Kun Eurooppa osaa omalta kohdal ­ taan näin järjestyä, silloin maailman muut kansat ja kansaryhmät osaavat omalla paikallaan myös paremmin jär ­ jestyä. Entä sitten Pohjola, Suomi, Fen- no-Skandia? Se on taas luku erikseen. Pohjolalla on oma tehtävänsä elämän ja kansojen suuressa kokonaisuudessa. Puhuihan Pekka Ervast pohjolan Valkoisesta Valtakunnasta. Hän puhui täällä alkavasta suuresta Maailmanus ­ konnosta, Ihmisyyden uskonnosta. Sel ­ lainen suuri Maailmanuskonto on nyt täällä Suomessa alkanut. Se esiintyy Pekka Ervastin kristosofisena sanoma ­ na. Mutta se ei - niinkuin Pekka Ervast itse sanoi - pääse täältä varsinaisesti le- viämään muihin kansoihin, ennenkuin se täällä Suomessa ensin pääsee oikein roihuamaan. Kun nyt kysymme: mikä osuus Suo ­ mella tulee olemaan Euroopan ja maa ­ ilman kansojen kokonaisuudessa? niin muistamme Pekka Ervastin sanovan, että Suomen pitäisi kyetä olemaan Eu ­ roopan omanatuntona. Mutta miten Suomi voisi olla Euroo ­ pan kansojen omanatuntona? Ei miten ­ kään muuten kuin järjestämällä elämän ­ sä sellaiseksi, että se heittää totuuden valoa ympärilleen. Kansan täytyy suo ­ rittaa sellainen uudelleenjärjestelyn te ­ ko, että sen teon valo herättää toisissa- kin kansoissa ajattelua. Ja mikä se teko on? Senkin Pekka Ervast on sanonut. Hän on sanonut, että Suomen tehtävä tulee olemaan täydellinen aseista luo ­ puminen. Ja hän lisää, että jos Suomi sen tekee, tekee vapaaehtoisesti ja omasta aloitteestaan, silloin Suomi tä ­ män tekonsa kautta on julistautunut kuin pyhäksi maaksi, jonka kimppuun kukaan ei voi hyökätä. Juuri silloin Suomi todella on Euroopan kansojen omanatuntona. Jos vielä kysymme: miksi Suomi tuollaisen tekonsa kautta olisi sellaises ­ sa asemassa, että kukaan ei sen kimp ­ puun voisi hyökätä? niin voidaan siihen nähdä kaksikin syytä. Yksi syy on se, että Elämä oman järjestyksensä mukaan 292

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=