Kristosofi 10 / 2018

mukaan buddhi kantoi täyden hedelmän Jeesuksessa ja aatma Pekka Ervastissa. Palaamme tähän analogiaan tuonnem ­ pana. Toinen legendan lähtökohta on se, kuten P. E. kuvailee, että Jeesuksen saa ­ puessa Johanneksen luo kastettavaksi, tulivat sinne myöskin Melkisedekin koulun kolme suurta ministeriä: Manu, BoodhisattvajaMahatshoohan. He saa ­ puivat kunnioittamaan Uuden Koulun Mestaria, tuoden näkymättömät lahjan ­ sa mukanaan. Tämä tapahtui Jordanin kasteen yhteydessä, vaikka evankeliumit ovat sijoittaneet nämä tapahtumat Jee ­ suksen ruumiillisen syntymän yhtey ­ teen. Legendan kolmas lähtökohta on otet ­ tu historiasta, sillä Jeesuksen työtä val ­ mistettiin edeltäpäin. Valmistavia työn ­ tekijöitä oli kolme. Ensimmäinen oli Je- hoshua ben Pandira, joka vaikutti noin sata vuotta ennen Kristusta. Toinen oli Johannes Kastaja, joka eli Jeesuksen ai ­ kana ja kolmas oli Apollonios Tyanalai- nen, joka eli Jeesuksen jälkeisellä vuo ­ sisadalla. - Näemme selvän analogian näiden esivalmistajien ja tietäjälegendan välillä mm. siinä, että Apollonios aivan kuin ” myöhästyi ” , koska hän eli ja vai ­ kutti vasta Jeesuksen jälkeen. Buddhan ” esivalmistajina ” esiintyi niin ikään kolme ” tietäjää ” . Astrologien kerrotaan ennustaneen Buddhan tulevas ­ ta suuruudesta. Hänen isänsä, joka oli ruhtinas ja toivoi pojastaan maansa hal ­ litsijaa, jäljesti tämän elämän niin, ettei tuleva Buddha saanut nähdä mitään, mi ­ kä olisi kääntänyt hänen huomionsa hen ­ kisiin asioihin. Hän sai kaikkea mitä ha ­ lusi, mutta ei saanut nähdä kurjuutta. Elämä jäljesti kuitenkin Buddhan koh ­ talon. Hänen tielleen tuli tutiseva van ­ hus, valittava sairas ja paareilla makaa ­ va ruumis. Näiden näkeminen herätti Buddhan ajattelemaan elämän ongel ­ maa, siksi hän jätti kotinsa ja ruhtinaal ­ lisen tulevaisuutensa paeten metsään mietiskelemään. Monien vaiheitten jäl ­ keen hänestä tuli Buddha, valaistunut. Nämä ” esivalmistajat ” olivat erään ­ laisia tietäjiä, sillä he ennustivat tietä ­ mättään niistä voitoista, joita ihmiskun ­ nan on saavutettava. Samalla he olivat herättäjiä, sillä heidän esiintymisensä sai Buddhan ajattelemaan elämää. He olivat maailman lähettämiä lähettiläitä, jotka esittivät ihmiskunnan toivottoman tilan. Tutiseva vanhus tahtoi sanoa: Ihminen saattaa elää vanhaksi ja kulkea hautaa kohti tietämättä mitä elämä on. Vanhus kuvasi ihmiskunnan tietämättömyyttä. Valittava sairas toi toisen viestin: Näet ­ kö ihmiskunnan surullista tilaa; se elää itsekkyyden kahleissa ja siitä johtuvassa sairaudessa, koska itsekkyys on sairauk ­ sista suurin? Mutta ruumis aivankuin ” myöhästyi ” , sillä hän ei saattanut sanoa mitään. Omalla olemassaolollaan hän vain todisti: tämä on ihmiselämän saa ­ vutus, tule ja pelasta maailma, suurin köyhyys on kuolemassa. Niin Buddha päättikin yrittää tarjota apuaan. Teosofis-kristosofisen liikkeen yh ­ teydessä esiintyy myöskin kolme tietä ­ jää eli tien raivaajaa. Pekka Ervast oli saapuneen Logosvuodatuksen keskus- henkilö, mutta valmistavina työntekijöi ­ nä esiintyivät H. P. Blavatsky, Leo Tols ­ toi ja Rudolf Steiner. On huomattava, et ­ tei kukaan valmistavista läheteistä enää myöhästynyt, sillä he elivät jokainen P. E:n eläessä. Tämähän merktisee Lo ­ goksen inkamoitumistapahtuman ratkai ­ sevaa vaihetta, sitä, että Uuden Liiton viimeinen etappi oli saavutettu. Samalla 295

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=