Kristosofi 10 / 2018
mukaan buddhi kantoi täyden hedelmän Jeesuksessa ja aatma Pekka Ervastissa. Palaamme tähän analogiaan tuonnem pana. Toinen legendan lähtökohta on se, kuten P. E. kuvailee, että Jeesuksen saa puessa Johanneksen luo kastettavaksi, tulivat sinne myöskin Melkisedekin koulun kolme suurta ministeriä: Manu, BoodhisattvajaMahatshoohan. He saa puivat kunnioittamaan Uuden Koulun Mestaria, tuoden näkymättömät lahjan sa mukanaan. Tämä tapahtui Jordanin kasteen yhteydessä, vaikka evankeliumit ovat sijoittaneet nämä tapahtumat Jee suksen ruumiillisen syntymän yhtey teen. Legendan kolmas lähtökohta on otet tu historiasta, sillä Jeesuksen työtä val mistettiin edeltäpäin. Valmistavia työn tekijöitä oli kolme. Ensimmäinen oli Je- hoshua ben Pandira, joka vaikutti noin sata vuotta ennen Kristusta. Toinen oli Johannes Kastaja, joka eli Jeesuksen ai kana ja kolmas oli Apollonios Tyanalai- nen, joka eli Jeesuksen jälkeisellä vuo sisadalla. - Näemme selvän analogian näiden esivalmistajien ja tietäjälegendan välillä mm. siinä, että Apollonios aivan kuin ” myöhästyi ” , koska hän eli ja vai kutti vasta Jeesuksen jälkeen. Buddhan ” esivalmistajina ” esiintyi niin ikään kolme ” tietäjää ” . Astrologien kerrotaan ennustaneen Buddhan tulevas ta suuruudesta. Hänen isänsä, joka oli ruhtinas ja toivoi pojastaan maansa hal litsijaa, jäljesti tämän elämän niin, ettei tuleva Buddha saanut nähdä mitään, mi kä olisi kääntänyt hänen huomionsa hen kisiin asioihin. Hän sai kaikkea mitä ha lusi, mutta ei saanut nähdä kurjuutta. Elämä jäljesti kuitenkin Buddhan koh talon. Hänen tielleen tuli tutiseva van hus, valittava sairas ja paareilla makaa va ruumis. Näiden näkeminen herätti Buddhan ajattelemaan elämän ongel maa, siksi hän jätti kotinsa ja ruhtinaal lisen tulevaisuutensa paeten metsään mietiskelemään. Monien vaiheitten jäl keen hänestä tuli Buddha, valaistunut. Nämä ” esivalmistajat ” olivat erään laisia tietäjiä, sillä he ennustivat tietä mättään niistä voitoista, joita ihmiskun nan on saavutettava. Samalla he olivat herättäjiä, sillä heidän esiintymisensä sai Buddhan ajattelemaan elämää. He olivat maailman lähettämiä lähettiläitä, jotka esittivät ihmiskunnan toivottoman tilan. Tutiseva vanhus tahtoi sanoa: Ihminen saattaa elää vanhaksi ja kulkea hautaa kohti tietämättä mitä elämä on. Vanhus kuvasi ihmiskunnan tietämättömyyttä. Valittava sairas toi toisen viestin: Näet kö ihmiskunnan surullista tilaa; se elää itsekkyyden kahleissa ja siitä johtuvassa sairaudessa, koska itsekkyys on sairauk sista suurin? Mutta ruumis aivankuin ” myöhästyi ” , sillä hän ei saattanut sanoa mitään. Omalla olemassaolollaan hän vain todisti: tämä on ihmiselämän saa vutus, tule ja pelasta maailma, suurin köyhyys on kuolemassa. Niin Buddha päättikin yrittää tarjota apuaan. Teosofis-kristosofisen liikkeen yh teydessä esiintyy myöskin kolme tietä jää eli tien raivaajaa. Pekka Ervast oli saapuneen Logosvuodatuksen keskus- henkilö, mutta valmistavina työntekijöi nä esiintyivät H. P. Blavatsky, Leo Tols toi ja Rudolf Steiner. On huomattava, et tei kukaan valmistavista läheteistä enää myöhästynyt, sillä he elivät jokainen P. E:n eläessä. Tämähän merktisee Lo goksen inkamoitumistapahtuman ratkai sevaa vaihetta, sitä, että Uuden Liiton viimeinen etappi oli saavutettu. Samalla 295
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=