Kristosofi 10 / 2018

Toimittajalta Useiden kansojen tapoihin on kuulunut viettää juhlaa talvipäivänseisauksen ai ­ kaan. Vanhat roomalaiset kutsuivat tuo ­ ta juhlapäivää voittamattoman auringon syntymäpäiväksi. Pekka Ervast kiijoittaa, että kaikkina aikoina talvipäivänseisaus- ta on pidetty pyhänä. (Tietäjä 1911 s. 357.) Tuolloin valo voittaa pimeyden. Eikä valo aikain viisauden mukaan ole ainoastaan fyysistä valoa, vaan myös jäljen ja hengen valoa. Kun tutustumme vanhoihin uskon ­ toihin, huomaamme, että monien suur ­ ten opettajien syntymäjuhlaa on vietetty juuri silloin, kun valo on voittanut pi ­ meyden. Esimerkiksi Persiassa valon Jumala Mitran syntymää juhlittiin 25.12. Egyptissä Horuksen syntymäjuh ­ laa vietettiin 26.12. Vanhassa Meksikos ­ sa talvipäivänseisauksen aikaan juhlit ­ tiin Quetzalcoatlia. Keltit sytyttivät tulia 25.12. Vanhat skandinaavit viettivät tal- vipäivänseisausta ylijumala Odinin kun ­ niaksi. Omassa kansalliseepoksessamme Kalevalassa Kaleva merkitsee valon maailmaa eli näkymättömän maailman ylempiä vyöhykkeitä, korkeampia elä ­ mäntasoja. Pohjolaa kuvataan pimeyden maailmaksi ja kaiken pahuuden tyyssi ­ jaksi, noitien ja velhojen asunnoksi. Kalevan maailma, valon eli Logok ­ sen maailma pyrkii ihmisten avulla las ­ keutumaan maan päälle. Vaikka Pohjo ­ la on pimeä, se kätkee suuria henkisiä mahdollisuuksia. Täällä ainemaailmas- sa eläen, ainetta voittaen, ihmiset voivat näemme heidän kaikkien olleen itsetie ­ toisia työntekijöitä ja ainakin Blavatskyn ja Tolstoin olleen selvillä ajan tapahtu ­ mista. H. P. B. sanoi nimenomaan, että Suomesta tulee Valo. Tolstoi puolestaan laski P. E:n oman kertoman mukaan kan ­ sansa tulevaisuuden P. E:n käteen, siis kaiken, mikä oli hänelle rakkainta. Sitä hän ei olisi osannut tehdä, ellei Tolstoi olisi tiennyt seisovansa suurempansa edessä. Pekka Ervastin käytännöllis-okkult- tinen elämä ja sen tuloksena syntynyt laaja kirjallisuus ovat todistamassa, että hän yhdisti omalla työllään ja elämällään Blavatskyn, Tolstoin ja Steinerin elä ­ mäntyön antaen niille lopullisen selvyy ­ den ja syvyyden. Mutta hänen työnsä ei suinkaan pysähtynyt tähän, sillä hän an ­ toi edellisten lisäksi lopullisen syvyyden ja selvyyden myöskin Buddhan ja Jee ­ suksen sanomille. Viimemainitut olivat näin ollen suuremmassa kolmiossa Pek ­ ka Ervastin elämäntyön esivalmistajia. Hänen sanomassaan näkyy ihmiskunnan tuleva tai paremminkin parhaillaan elet ­ tävä kehityskaari selvääkin selvempänä. Liitto s. 96-99,102 296

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=