Kristosofi Nro 9 / 2018
taistelet sotaintosi kanssa. ” Maan pääl lä sodassa uskoit taistelevasi hyvän asian puolesta. Myöhemmin sinulle sel- visi, että olet murhaaja, mutta tuudittau duit uskoon, että elämän virta puhdis taisi sinut. Siksi saat uitella varvastasi, arkaa kunniaasi. Pelkäsit jonkun astu van sen päälle. Muistuttavan entisestä innostasi. Et puhunut katumuksestasi. Jos olisit sanonut: Sota on hulluutta, murhaamista, ei tuonelalla olisi valtaa ylitsesi. Vain vapautumalla viimeises- täkin sotainnosta pääset jatkamaan mat kaasi kuolemanjälkeisissä tiloissa. Harva herää vapaaehtoisesti tuohon katumukseen, mikä tarkoittaa, että he rää jo maan päällä ymmärtämään elä män pyhyyden. Eiköhän moni sodassa ollut tunne vielä kuoleman hetkellä voi vansa seitä suorana elämän edessä, kat soa sitä silmiin ja sanoa: ” 01en ollut veljeni vartija. Olen kantanut heistä vastuuta. Olen uhrautunut heidän edes tään. Olen tappanutkin heidän takiaan. ” Mutta elämä, joka on nyt vetänyt ylleen kuoleman tuomariviitan, romahduttaa luulot. ” Oikein ” , se sanoo, ” tiesit ole- vasi vastuussa veljestäsi. Et vain tien nyt, kuka oli veljesi. Pidit veljeäsi vi hollisena. Etkö muista, että mitä erin omaista on siinä, jos rakastat lähim mäistäsi? Myös vihollistasi tuli sinun rakastaa ja rukoilla heidän puolestaan, jotka sinua vainoavat. ” ” Muistan. Mutten ajatellut noita sa noja syvemmin ” , tunnustaa syytetty. ” Ajattelin muiden tavoin, että aseilla syntyy rauha varmimmin. Nyt ymmär rän, etteivät sodat lopu sillä, että hävin neen puolen kanssa solmitaan rauha. Sodan liekit sammuvat vain siten, että ne sammutetaan omasta rinnasta. ” Tä män sanottuaan uskaltaa vainaja jo ko hottaa katseensa. Mutta mihin? Mikä oli tuo ääni, joka oli soimannut häntä? Se oli hänen omien tekojensa kaiku, jo ka vähitellen vaimenee muuttuen oman tunnon kuiskeeksi, tuoksi ihmissielun herkimmäksi ääneksi, mutta myös sen ankarimmaksi ahdistelijaksi. Sellainen on meidän jälleensynty- mismuistomme. Omanatuntona on se paljon hyödyllisempi kuin mitkään ku vitelmat edellisistä ruumistuksista. Ne ovat kuitenkin enimmikseen valhetta. Sillä ei elämä anna menneisyyttämme reposteltavaksi, vaan säilyttää sen sisäi sen Jumalamme suojassa odottamassa kypsymistämme elämänkirjan lukijak si. Entä miten kypsyä siihen? Miten lä hestyä sisäistä Jumalaa? Siten, miten on elämänkoulussa aina kypsytty: seuraa malla ihannetta. Sitä varten ovat ihmi set pitkin historiaa saaneet uskonnolli set ohjeensa. Mutta, niin kuin vanhem mat sopeuttavat kieltonsa lapsensa ke hitystasoa - ja myös omaa tasoaan - vastaaviksi, ovat uskontojen perustajat antaneet ohjeensa aikansa vaatimusten mukaisesti. Tästä ovat Mooseksen käs kyt esimerkkeinä. Älä tapa, älä varasta, älä petä puolisoasi! Miksi puhua hie nommista tunteista, kun väki mellastaa vielä kuin petolauma. Profeetat tekivät tärkeän alkutyön ohjatessaan kaitsetta vansa yhteiskuntakelpoisiksi kansalai siksi. Se riitti vanhalla ajalla. Mutta mi tä nuhteettominkin ihminen saattoi sil ti vielä olla sisimmässään - Jeesuksen sanoin - kuin valkeaksi kalkittu hauta täynnä kuolleiden luita ja kaikkea saas taa. Vasta Jeesus avasi sydämemme hau dat paljastaen ne kaikessa raadollisuu dessaan. Hänen toimintansa ei kuiten kaan rajoittunut vain maanpäälliseen elämään. Hänen työnsä ja opetuksensa, 269
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=