Kristosofi Nro 9 / 2018
Sinikka Savolainen Pukeutuminen uuteen ihmiseen Kaksi vaatimusta Kun ihminen on kutsuttuja nähnyt ihan teen, hän luonnollisesti haluaa ojentau tua sen mukaisesti. Hän on kuullut sa nottavan, että on riisuuduttava vanhasta ihmisestä ja pukeuduttava uuteen. Tämä on Paavalille tyypillistä puhetta. Mistä siis on vapauduttava? Jeesus han puhui ohdakkeiden nyhtämisestä varoittavaan sävyyn. Pekka Ervast sa noo sen kirjassaan Jumala ja onni niin, että on tuloksetonta ruveta heti karsi maan heikkouksiaan. Ne voivat karsiu tua, mutta samalla ihminen kovettaa sielunsa. Hellyyttä, lempeyden vehnää, on mennyt ohdakkeiden mukana kom postiin. Siksi on ensin pidettävä huolta siitä, että omaa rakastavan, hellän, sää livän sydämen. Sen seikan on oltava en sin kunnossa. Sitten tulee toinen vaatimus. On va pauduttava epäilystä, kyynisyydestä: ” Tätähän elämä on ja sellaisia ihmiset ovat. Odotitko heiltä muuta? ” kannat taako edes yrittää auttaa? ” ” Eikö maa ilma ole Lutherin sanoin kuin juoppo? Jos sen auttaa hevosen selkään toiselta puolen, putoaa se toiselta puolelta alas. ” Meillä sanottiin aikoinaan, että ilois ta synnintekijää jumalat rakastavat. Myötätuntoa uhkuva? Kyllä! Realis min sijasta hyvän kaikessa näkevä. Ei, vaan armottomasta realistisuudesta huolimatta hyvän voimaan uskova (ja sehän sitä oikeata realismia onkin). Iloi nen, toiveikas, hyvässä lannistumaton mieli on toinen vaatimus. Nämä kaksi ehtoa täytettyään on et sijä vasta valmis siistimään tapojaan oi kein kovalla kädellä. Mutta moni täyt tää nuo kaksi edellytystä jo hyvän kar mansa lahjoina, siksi ei puhdistus aina kovinkaan kaukana odota. Suuttumat- tomuus, ihmisruumiin kunnioitus ja puhdas rakkaus, johon voi luottaa, re hellisyys ja luotettavuus, rauha ja sen rakentaminen auttavat noiden kahden vaatimuksen täyttämisessä. Muutoksen askeleet Pekka Ervast puhuu kirjassaan Kirkon- opin teosofia dogmatiikan askeleista. Ne ovat kutsumus, mielen muutos, vanhurs kauttaminen, uudestisyntyminen ja kir kastus. Hän sanoo niistä: ” Mutta kun katselemme uskonto-opin esitystä sala- tieteelliseltä kannalta, silloin meidän täytyy myöntää, että siinä opetetaan vanhasta tutusta henkisen kehityksen tiestä - puhdistuksen ja vihkimyksen - tiestä niin selvästi kuin opettaa voi. ” Ensin on kutsumus. Kutsuttu on hän, joka etsii totuutta. Kun kirkko sanoo, että ihmisen tulee valita, on siinä se to tuus, että on valittava. Ei kuitenkaan niin sanotun uskoon tulon ja siis taivaan ja kadotuksen väliltä, vaan tietämättö myyden ja tiedon. Seuraavana on kääntymys. Kun ih minen on löytänyt tietoa, tietoa elämän tarkoituksesta, ei hän halua elää enää vain itseään varten, oman onnensa eteen. Hän on kääntynyt sellaisesta it sekkyydestä pois. Sitten seuraa vanhurskauttaminen. Kristinuskossa tämä vastaa puhdistus- 283
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=