Kristosofi Nro 9 / 2018

Sinikka Savolainen Pukeutuminen uuteen ihmiseen Kaksi vaatimusta Kun ihminen on kutsuttuja nähnyt ihan ­ teen, hän luonnollisesti haluaa ojentau ­ tua sen mukaisesti. Hän on kuullut sa ­ nottavan, että on riisuuduttava vanhasta ihmisestä ja pukeuduttava uuteen. Tämä on Paavalille tyypillistä puhetta. Mistä siis on vapauduttava? Jeesus ­ han puhui ohdakkeiden nyhtämisestä varoittavaan sävyyn. Pekka Ervast sa ­ noo sen kirjassaan Jumala ja onni niin, että on tuloksetonta ruveta heti karsi ­ maan heikkouksiaan. Ne voivat karsiu ­ tua, mutta samalla ihminen kovettaa sielunsa. Hellyyttä, lempeyden vehnää, on mennyt ohdakkeiden mukana kom ­ postiin. Siksi on ensin pidettävä huolta siitä, että omaa rakastavan, hellän, sää ­ livän sydämen. Sen seikan on oltava en ­ sin kunnossa. Sitten tulee toinen vaatimus. On va ­ pauduttava epäilystä, kyynisyydestä: ” Tätähän elämä on ja sellaisia ihmiset ovat. Odotitko heiltä muuta? ” kannat ­ taako edes yrittää auttaa? ” ” Eikö maa ­ ilma ole Lutherin sanoin kuin juoppo? Jos sen auttaa hevosen selkään toiselta puolen, putoaa se toiselta puolelta alas. ” Meillä sanottiin aikoinaan, että ilois ­ ta synnintekijää jumalat rakastavat. Myötätuntoa uhkuva? Kyllä! Realis ­ min sijasta hyvän kaikessa näkevä. Ei, vaan armottomasta realistisuudesta huolimatta hyvän voimaan uskova (ja sehän sitä oikeata realismia onkin). Iloi ­ nen, toiveikas, hyvässä lannistumaton mieli on toinen vaatimus. Nämä kaksi ehtoa täytettyään on et ­ sijä vasta valmis siistimään tapojaan oi ­ kein kovalla kädellä. Mutta moni täyt ­ tää nuo kaksi edellytystä jo hyvän kar ­ mansa lahjoina, siksi ei puhdistus aina kovinkaan kaukana odota. Suuttumat- tomuus, ihmisruumiin kunnioitus ja puhdas rakkaus, johon voi luottaa, re ­ hellisyys ja luotettavuus, rauha ja sen rakentaminen auttavat noiden kahden vaatimuksen täyttämisessä. Muutoksen askeleet Pekka Ervast puhuu kirjassaan Kirkon- opin teosofia dogmatiikan askeleista. Ne ovat kutsumus, mielen muutos, vanhurs ­ kauttaminen, uudestisyntyminen ja kir ­ kastus. Hän sanoo niistä: ” Mutta kun katselemme uskonto-opin esitystä sala- tieteelliseltä kannalta, silloin meidän täytyy myöntää, että siinä opetetaan vanhasta tutusta henkisen kehityksen tiestä - puhdistuksen ja vihkimyksen - tiestä niin selvästi kuin opettaa voi. ” Ensin on kutsumus. Kutsuttu on hän, joka etsii totuutta. Kun kirkko sanoo, että ihmisen tulee valita, on siinä se to ­ tuus, että on valittava. Ei kuitenkaan niin sanotun uskoon tulon ja siis taivaan ja kadotuksen väliltä, vaan tietämättö­ myyden ja tiedon. Seuraavana on kääntymys. Kun ih ­ minen on löytänyt tietoa, tietoa elämän tarkoituksesta, ei hän halua elää enää vain itseään varten, oman onnensa eteen. Hän on kääntynyt sellaisesta it ­ sekkyydestä pois. Sitten seuraa vanhurskauttaminen. Kristinuskossa tämä vastaa puhdistus- 283

RkJQdWJsaXNoZXIy Mjg2Nzk=